Tuesday, December 08, 2015

Dua Tokoh : Adlin dan Khairy

Dua tokoh yang berbeza di dalam dua arena yang berbeza. Namun kedua-duanya mempunyai dua persamaan. Kemunculan yang mendadak di kaca mata rakyat Malaysia serta kepetahan dan ketajamaan dalam menyampaikan hujah serta pendapat.

Adlin Aman Ramlie telah menjadi pengkritik tetap untuk Akedemi Fantasia (AF) musim ke-4. Ketajamaan dan kelantangan beliau dalam mengkritik para pelajar AF amat digeruni, sehinggakan masing-masing begitu 'takut' apabila tiba giliran beliau untuk mengkritik.

Kemunculan beliau di dalam filem Putri Gunung Ledang tidak begitu mendapat perhatian. Watak beliau sebagai Sultan Melaka bukanlah watak utama. Beliau tenggelam di tengah-tengah Hang Tuah (lakonan M. Nasir) dan Puteri Gunung Ledang (lakonan Tiara Jacqueline).

Beliau menjadi perhatian apabila dijemput menjadi salah seorang pengkritik bebas di AF3 sebanyak dua kali. Ketajaman dan kelantangan beliau dalam mengkritik telah menjadi bahan bualan para peminat AF3 di rangkaian @15 Astro.

Adlin pernah sekali tersasul dalam menasihati Faizal, salah seorang peserta AF4, sehingga menyinggung perasaan penyanyi bekas penagih dadah Saleem. Mujurlah perkara itu tidak dipanjangkan. Namun Adlin masih tetap dengan gaya kritikannya yang tajam selepas itu.

Kepada mereka yang tidak begitu berminat dengan arena politik sebenarnya tidak akan kenal dengan saudara Khairy Jamaluddin. Beliau mula menjadi perhatian apabila muncul di Perhimpunan UMNO ke-56 dengan ketajamaan hujahnya dalam membangkitkan isu ekonomi.

Ramai pula tidak mengetahui bahawa beliau adalah menantu kepada Perdana Menteri, sehinggalah beliau kelihatan bermundar-mandir di kaca TV di hari Allahyarham Datin Seri Endon dikebumikan.

Ramai juga tidak menyangka bahawa beliau adalah peminat bola sepak, sehinggalah beliau muncul di kaca TV di perlawanan akhir myTeam menentang Malaysia.

Kepada mereka yang sentiasa mengikuti perkembangan politik Malaysia, khasnya UMNO, sudah tentu tidak dapat melupakan "kejzutan" (kejutan) yang diterima apabila Khairy menang tanpa bertanding untuk jawatan Naib Ketua Pemuda pada 2004.

Ramai yang tertanya-tanya kenapa tidak Khir Toyo. Adakah Khairy benar-benar mendapat sokongan padu daripada para perwakilan berdasarkan kemampuannya atau sekadar menumpang kedudukan Pak Lah.

Semalam Khairy muncul di kaca TV menjelaskan kedudukan saham-saham beliau di ECM Libra serta mengulas kenyataan tingkat empat dan tingkat lima oleh mantan Perdana Menteri.

Dalam ucapannya sebelum itu, dalam nada sindiran beliau berkata: "Tingkat empat ni boleh telefon siapa saja dan nasihat untuk buat benda yang baik. Sebab tu hari ini kita tengok semuanya baik-baik belaka. Tingkat lima Perdana Menteri duduk. (Tingkat empat) lebih berkuasa daripada tingkat lima sebab dia lebih pandai. Tingkat lima tak pi Oxford." [Daripada Harakah Daily]

Kata Khairy tingkat empat memang lebih berkuasa kerana tingkat empat merupakan tempat semua jemaah menteri berkumpul, semua keputusan jemaah menteri dibuat di situ. Dan keputusan jemaah tentulah lebih berkuasa dalam situasi demokrasi.

Kata Khairy lagi, saham-saham beliau dalam ECM Libra bernilai RM9.2 juta dibeli dengan wang pinjaman. Wang itu pula dipinjam dari penjual saham. Sungguh mengelirukan.

Laporan Lanjut Utusan

Kalau mengikut bahasa perakaunan, sememangnya wujud beberapa transaksi sah. Namun, jika mengikut akal manusia biasa, saham-saham itu seolah-olah diberi percuma lalu ditutupi dengan perkataan "pinjam".

Tun Mahathir juga pernah menjadi seorang yang kontroversi, agresif dan lantang suatu masa dahulu pada zaman mudanya, begitu juga dengan Anwar Ibrahim. Akhirnya kedua-duanya mereka menjadi orang-orang penting dan besar di negara. Tetapi ibu-bapa mereka hanyalah ahli-ahli UMNO biasa.

Lain pula dengan Adlin dan Khairy, adakah imej AR Tompel dan Pak Lah yang menyumbang ke arah kenaikkan mereka secara mendadak. Sekiranya tidak wujud imej-imej itu, agaknya bolehkah mereka berada di tempat mereka berada sekarang ?

Sedarkah mereka kenaikkan mendadak juga akan mengundang kejatuhan mendadak ?
Ada apa-apa nak komen?

1 comment :

Romantis Selatan said...

Saya tidak kenal siapa ayah Adlin sehinggalah AR Tompel meninggal dunia. Saya kenal Adlin selepas saya rasa saya pernah nampak rupanya dalam suatu filem (Puteri Gunung Ledang).