Friday, September 08, 2006

Saya menerima satu sms pagi tadi. Seorang wanita meminta saya mengeluarkan nama tunangnya dari myJodoh. Tanpa menanyakan siapa tunangnya itu, saya menidakkan dengan baik.

Bukan kerana tidak kasihan, tetapi kerana itu sememangnya polisi yang saya amalkan. Anda berdaftar, anda bernyah-daftar, anda yang lakukan sendiri. Tiada pihak lain yang akan terlibat, melainkan jika anda memang dikendaki oleh pihak berkuasa, maka terpaksa yang memberi kerjasama.

Sejurus selepas itu beliau membalas dengan kata-kata keras, mengecam myJodoh sebagai tempat 'merobohkan masjid' dan bukannya membina masjid. Beliau menyuruh saya agar lebih prihatin dalam meneliti orang yang menyertai myJodoh.

Saya tahu beliau sedang marah, saya menasihati beliau dengan baik. Alhamdulillah, beliau dapat menerima.

Sebenarnya bukanlah satu perkara baru jika terdapat suami curang, tunang curang atau isteri curang di myJodoh. Malah bukan sahaja di myJodoh, kita dapat menjumpai mereka di mana-mana di dalam internet.

Mereka kecewa dan tidak dapat menerima kelemahan yang ada dengan pasangan sendiri, lalu mencari keseronokkan di luar pengetahuan pasangan.

Keseronokkan tidak semestinya datang daripada berpesta dan berhibur. Keseronokkan boleh timbul juga dengan aktiviti bersembang dengan orang ketiga. Berkongsi cerita, berkongsi telinga, berkongi rahsia-rahsia peribadi, berkongsi kisah di ranjang.

Rasulullah saw bersabda, "Semua amalan bermula dengan niat.." dan niat saya membina myJodoh bukan untuk semua tujuan negatif itu. myJodoh mempunyai niat yang baik. Jika dahulu manusia berjalan, lalu berkereta, kemudian terbang dalam revolusi pengangkutan, begitulah revolusi pencarian pasangan hidup.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :