Saturday, November 20, 2010

Kejayaan seorang lelaki kerana wanita yang menyokong di belakang

Mungkin anda pernah mendengar ungkapan lain yang seumpamanya, "kejayaan seorang suami adalah kerana isteri yang menyokong dari belakang .." .. dan lain-lain-lain ... yang mengaitkan kejayaan seorang lelaki dengan wanita yang menyokongnya.

Benarkah ini? Mungkin ia benar, mungkin tidak.

Namun dalam konteks sirah nabi, Rasulullah pernah bersabda, "Demi Allah, Allah tidak pernah menggantikan wanita yang lebih baik darinya. Dia menolongku di saat orang-orang mengusirku. Dia mempercayaiku di saat orang-orang mendustakanku." Kata-kata itu adalah pujian baginda kepada Khadijah. (maksud hadith)

Khadijah menyokong beliau di awal perkembangan Islam.

Persoalannya kedua, ungkapan di atas tu ditujukan kepada siapa ek?

Kepada si lelaki (atau suami atau anak lelaki) supaya jangan lupa jasa wanita ( atau isteri atau ibu) ?

Atau kepada si wanita (atau isteri atau ibu) untuk memberi sokongan kepada lelaki (atau suami atau anak lelaki) sehingga berjaya?

Pernah terfikir ?
Ada apa-apa nak komen?

10 comments :

mumarridh_al-pakiti said...

Assalamu'alaikum. Nak tanya, boleh tak nak waktu solat utk blog - waktu Sarawak : Kuching, Kota Samarahan, Sibu. Jazakallah

Fatin Nur Nabilah Roslan said...

salam.
tajuk yang sangat menarik dan ada kena mengena sekali dengan zaman sekarang. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. InsyaAllah

Blogger said...

Salam tuan tanah.. script utk waktu solat mmg dah bagus. Tapi malaangnya denmgan memasukkan tab sisi iklan myjodoh sungguh mengecewakan. Harap tuan dapat "buang" iklan my jodoh itu dan buat link khas utk myjodoh.

Jadual waktu solat klu boleh tuan janganlah selitkan iklan plak. Kami blogger rasa rimas. Terima aksih. Harap pandangan saya dapat diterima. Wassalam.

Syabab Muhsin said...

isteri itu umpama sayap kiri seorang lelaki, jika si lelaki iaitu sayap kanan hampir terjatuh maka sayap kiri itu berhak meneguhkan kedudukannya......(^_^).....

jangan menangis said...

..mungkinkah juga perempuan antara penyebab keruntuhan kejayaan lelaki.. kata orang musuh dalam selimut lebih merbahaya dari sepasukan musuh yang diduga..

Unknown said...

kejayaan seseorang lelaki adalah kerana adanya seorang wanita, tetapi wanita itu bukanlah seorang yang yg kebendaan pastinya ilmu itu juga yang menjadi ukuran

Anonymous said...

kedua2...hadith nabi selalu menerangkan sesuatu yg meluas..membuat kita berfikir..mempunyai pelbagai maksud..bagi seorg lelaki..hargai wanita sebaik mungkn..kerana wanita penyokong jatuh bangun seorg lelaki..

Unknown said...

sgt tertarik dgn blog ni :) simple tp bermanfaat & boleh difikir mane rasional nye dgn kehidupan sekarang :)

NANA RAHIM said...

nana rasa dari dua-dua aspek kot. penghargaan oleh suami dan isteri kepada pasangan.
wallah hu'alam

NANA RAHIM said...

nana rasa dari dua-dua aspek kot.
penghargaan oleh suami dan isteri kepasa pasangan.
wllahhu'alam