Monday, September 18, 2006

Terlalu sibuk mencari pasangan hidup

Bukan salah kita, semua ini terjadi kerana peredaran zaman. Pada zaman dahulu, sekitar 100 tahun dahulu, seorang gadis apabila telah mencecah usia 16 tahun, hampir kesemuanya telah berumahtangga.

Ibu bapa akan berusaha mencarikan pasangan untuk anak-anak mereka.

Setelah mereka berumahtangga maka tugas mereka berubah menjadi seorang suri rumah, isteri dan ibu.

Semua ini adalah berdasarkan kehendak agama Islam. Sepotong hadith Rasulullah saw riwayat Iman Ahmad dan Baihaqi "salah satu tanda keberkatan wanita ialah cepat perkahwinannya, cepat pula mengandungnya dan ringan maharnya".

Masing-masing daripada ibubapa mencari keberkatan anak perempuan mereka, disamping tak sabar-sabar menimang cucu.

Masa beredar begitu cepat, setelah penjajah datang dan pergi. Negara semakin maju. Bidang pendidikan diberi penekanan yang hebat berdasarkan acuan penjajah. Kaum wanita menyertai kaum lelaki dalam semua aspek kehidupan. Wanita muka belajar tinggi, bekerjaya dan berkahwin pada usia 20-an. Trend ini berterusan.

Kalau dahulu, kerana terlalu ramai lulusan SPM, masing-masing mengejar diploma dari ITM. Apabila terlalu ramai diploma, kita mengejar ijazah. Apabila terlalu ramai berijazah, kita mengejar sarjana, apabila terlalu banyak bersarjana, kita mengejar kedoktoran. Apabila terlalu ramai yang berpangkat Doktor, kita akan mengejar kelayakkan profesional. Apabila telah habis semua kelayakkan profesional apalagi yang ada ?

Sedar-sedar, golongan ini masih belum berumahtangga. Begitulah kesilapan pemahaman terhadap menuntut ilmu.

Islam menganjurkan kita menuntut ilmu supaya ilmu itu dapat memberi manfaat kepada diri dan masyarakat. Namun, budaya "belajar rajin-rajin nanti dapat kerja elok-elok" telah memesongkan matlamat pencarian ilmu. Akhirnya, kita ke IPT untuk mendapat keputusan CGPA yang baik, ijazah yang baik dan pekerjaan yang baik.

Dan umur kita dah 27, baru bekerja, belum sempat membalas jasa ibu ayah, belum berkereta, belum habis bayar pinjaman PTPTA.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :