Wednesday, June 08, 2005

Dari Abu Hurairah ra ..

Al-Hadith : 1492

Dari Abu Hurairah ra, dia mendengar Rasulullah bersabda, "Perumpamaan aku dan orang lain adalah seperti seorang lelaki yang menyalakan api kemudian kupu-kupu dan bintang-bintang jatuh ke dalam api itu."

Dan baginda bersabda lagi, "Ada dua orang perempuan bersama dua orang anak mereka. Lalu datang serigala dan melarikan anak salah seorang di antara anak mereka. Kata salah seorang, 'Anak engkau yang dilarikan serigala.' Kata seorang lagi, 'Anak engkau yang dilarikan serigala.' "
"Mereka lalu meminta keputusan daripada Nabi Daud. Beliau memberi keputusan bahawa anak yang tinggal itu (yang tidak dilarikan serigala) adalah anak perempuan yang lebih tua."

"Mereka lalu pergi kepada Nabi Sulaiman bin Daud dan diceritakan kepadanya. Kata Sulaiman, 'Bawalah sebilah pisau supaya aku dapat membelah anak ini untuk kedua orang ibunya.' Perempuan yang lebih muda itu berkata 'Jangan tuan lakukan! Semoga tuhan memberi rahmat kepada tuan! Itu adalah anaknya !' Beliau lalu memutuskan bahawa anak itu untuk perempuan yang muda. "

s.bukhari III::Khidr.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :