Monday, June 06, 2005

Dari Jabir bin Abdullah ra

Al-Hadith : 1320

Dari Jabir bin Abdullah ra, dia turut berperang bersama dengan Rasulullah saw ke jurusan Najd. Setelah Rasulullah saw berangkat, dia pun berangkat bersama baginda. Tibalah mereka beristirehat di lembah di mana banyak pohon berduri. Baginda berhenti di bawah sepohon pokok dan menggantungkan pedang baginda di pokok itu. Kami tertidur sebentar.

Tiba-tiba Rasulullah saw memanggil kami. Ketika itu di sisi baginda ada seorang Arab dusun. Lalu baginda bersabda, "Orang ini mencabut pedang saya dari sarungnya ketika saya tidur, lalu saya terbangun, sedang pedang itu berkilat-kilat terhunus di tangannya. Katanya, 'Siapakah yang akan mempertahankan tuan terhadap saya?', jawab saya, 'Allah !', tiga kali."
Baginda tidak disiksa oleh orang itu.

S.bukhari III :: jihad.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :