Friday, September 02, 2005

Macam mana nak buat duit melalui internet ? Boleh ker buat duit melalui intenet ? Sebenarnya pada tahun 1999, apabila ledakkan DOT COM melanda seluruh dunia, ramai yang berkata, internet is a gold mine.

Its true, a gold mine.

Jadi bagi mereka yang berpeluang, yang time tu celik IT, dah pun pandai guna Tripod untuk buat web site dan subsribe ke portal credit card memang dorang kaye laa time tu.

Selalunya dorang nanti jual idea jer, yang dicompile dalam betuk eBook. Biasanya tajuk memang mengancam. "10 tips on how to make money in internet within72 hours".

Ye laa, time tu ramai yang sedang mencari "macam mana" nak berniaga, apabila mereka terjumpa ebook "how to", ia telah menjadi satu demand. Jadi dorang akan beli.

Biasanya dalam buku tu akan diterangkan idea-idea tak logik yang kalau dorang cuba buat pun, tak der income, malah merugikan.

Maka, mereka yang bijak akan tambah satu idea compile balik ebook dah jual semula kepada mangkuk-mangkuk yang bertenbangan dengan tajuk baru "11 tips on how to make money in internet within72 hours".

Dalam masa 6 bulan, for sure income 6 figure. Setahun, jadi millionaier .. tapi takat tu jer laa. Bila orang dah tahu (tak bleh pakai), bukan orang repeat order pun ..

Lepas tu dorang-dorang ni dah mula pandai buat seminar, "How to sell on internet and become millionaier" .. mungkin caj sorang dalam RM700 - RM1000, citer balik idea, ajar buat web page, kongsi pengalaman. Lepas seminar, jawab dua tiga email. Dan seterusnya, para hadirin tu buat laa web site, dapat laa lebih kurang RM10-20 inggit sebulan dengan menjual eBook masak, eBook bertukang yang dorang tulis sendiri.

Actually ..

The real way to make money on the net, is to undertand the internet it self. Internet ini hanyalah sebuah medium untuk berkomunikasi. Mana boleh jual roti, mana boleh jual baju. Orang malaysia punya tabiat, dia nak PEGANG dulu menda tu sebelum beli. Mana boleh jual eBook. Orang malaysia punya tabiat, dia mesti dapatkan yang tak-ori.

Kalau kita faham yang internet ni adalah medium untuk berkomunikasi, kita boleh menggunakan internet untuk memudahkan komunikasi kita antara demand dan supply dan create profit.

Faham .. ?? tak per laa .. sambung esok.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :