Thursday, August 03, 2006

Super Train Dari KL ke Singapura


Pada amnya ia memang sesuatu yang baru dan canggih. Tetapi projek ini mempunyai maksud tersirat. Dikhabarkan Singapura memang sejak dahulu lagi inginkan tanah KTM di Woodlands yang bernilai berbilion ringgit.

Singapura pernah cuba mendapatkan tanah itu melalui pelbagai kaedah, rundingan, pembelian dan sebagainya, tetapi tidak berhasil.

Apabila projek Super Train ini diluluskan, kontrak akan diberikan kepada pihak swasta. Sudah tentu tanah landasan KTM yang akan digunakan dari KL hingga ke Woodlands. Termasuk tanah yang direbut-rebut itu. Secara tak langsung ia akan dihadiahkan kepada projek ini.

Pengelibatan pihak swasta pula akan membolehkan Singapura membeli saham sehingga 49% dalam projek tersebut, selebihnya mungkin tokey sana sikit, tokey sini sikit, termasuk sedikit pegangan oleh KTM sendiri.

Tetapi akhirnya KTM, tanah tergadai....hak ke atas tanah mungkin akan bertukar menjadi unit saham ... habok pun tarak .. dan Singapura pun dapatlah tanah yang dikehendaki (mereka akan berkata ...kami pun ada share), tokey cina projek pun dapat keuntungan.

Pak Lah .. udah-udah laa tu .. jangan dok dengaq sangat cakap mamak telinga capang tu.

Negara kita memang telah diperbodohkan oleh Singapura semenjak merdeka lagi. Hanya pada zaman Tun Mahathir aktiviti memperbodohkan Malaysia berkurang, memandangkan status Tun Mahathir di kaca mata dunia.

Tapi sekarang ni telah menjadi-jadi semula, bermula dengan Jambatan Bengkok, kemudian mungkin Super Train ini pula.
Ada apa-apa nak komen?

No comments :