Monday, November 01, 2010

P. Ramlee, kalau tak mati, tak terkenal


Astro tayang dokumentari sejarah P. Ramlee di channel 555.

Walaupun banyak yang tidak diceritakan, tapi yang diceritakan tu pun bukan ramai yang tahu, lebih-lebih lagi generasi Akedemi Fantasia, mana depa nak tau.

Walaupun aku tak pernah jumpa P. Ramlee, tapi bapak aku fan P. Ramlee, arwah pakcik aku satu sekolah dengan P. Ramlee. Banyak yang kita boleh pelajari dari sejarah hidup P. Ramlee, antaranya :

Pertama, create sesuatu berdasar pengalaman hidup, baru hasil kerja akan jadi real. Baru kita akan kerja dengan penuh minat. Aku teringat waktu aku create myJodoh dulu, sebab aku nak cari jodoh. Apabila dah ada bini dan anak lima, dah hilang touch. Sampai nak kena buat marketing research untuk faham pengguna dan trend. Sebelum kahwin, aku buat kerja ikut "kepala" aku saja, sucess sokmo.

Kedua, kena ada long term planning. KWSP, ASB, ASN, Tabung Haji dan sebagainya. Mungkin sebab pengalaman P. Ramlee yang meninggal dalam keadaan yang agak susah itulah membuat ramai pelakon selepas beliau banyak berkecimpung dalam bidang perniagaan.

Ketiga, beliau P. Ramlee, seorang dermawan yang hebat. Kebanyakkan kita tak pun mampu sampai tahap bagi habih duit semua kat orang susah. Kebanyakkan kita mungkin akan bagi sebahagian saja. Tapi dia hebat. Allah suka, Rasulullah pun suka. Untung beliau, semoga sedekah ini membantu beliau esok di SANA.

Keempat, kalau dia tak meninggal lagi, mungkin dia tak jadi legenda macam hari ini. Mungkin dia hanya seorang pelakon veteran yang dapat anugerah AIM. Buktinya pangkat Tan Sri tu pun dia dapat lepas meninggal. Tak ka haru!. Ramai yang tengok dokumentari tersebut tentu mengkritik pihak-pihak yang mampu, tetapi tidak membantu P. Ramlee di zaman kesusahan beliau.

Allah dah tetapkan mati adalah terbaik untuk beliau pada ketika itu. Teringat aku kat lagu Engkau Laksana Bulan, yang dikatakan haram kerana mempunyai lirik yang sensitif. Meminta diri dicabut nyawa.



Sekadar renungan ....

Anas bin Malik ra. meriwayatkan, Nabi saw bersabda:

لا يَتمنَيَنَّ أحدكم الموت لِضُرٍّ نَزَلَ به في الدنيا، لكن ليقل: اللهم أحيني ما كانت الحياة خيرًا لي، وتوفني إذا كانت الوفاة خيرًا لي

Maksudnya : "Jangan seseorang kamu bercita-cita untuk mati disebabkan kemudharatan yang menimpanya di dunia, akan tetapi hendaklah dia berkata : "Ya Allah, hidupkanlah aku, selama hidup itu baik untuk aku, dan matikanlah aku selama-mana mati itu baik untuk aku." (al-Bukhari)

Al-fatihah untuk P. Ramlee.
Ada apa-apa nak komen?

2 comments :

Anonymous said...

apa ye tajuk dokumentati tu??...x sempat tngok...

Unknown said...

lagenda yg semasa hayatnya x dipandang langsung, malah disisih sehingga saat kematiannya!!!
Aku juga suka cerita P.Ramlee....